“Het gaat zo goed met alles, maar Naat, het is zo’n zooitje in mijn huis.” vertrouw ik mijn vriendin toe op onze lunchdate. ”En dat noemt zich dan een minimalist,” antwoord ze grappend. Meteen herinner ik me weer dat minimalisme inderdaad het antwoord is op mijn rommelige thuissituatie. Mijn man moet dezelfde ingeving hebben gehad, want hij komt diezelfde avond op de proppen met het nieuwe boek van voormalig BNN-presentator en minimalist Dennis Storm, Weg Ermee.

Een boek kopen is niet minimalistisch maar dient wel een belangrijk doel: dit tegengeluid in onze consumptiemaatschappij herinnert aan de talloze redenen om voor minimalisme te gaan: overzicht, relaxed leven, vrijheid, creëren over consumeren, lifestyle over werken, duurzaamheid en aanwezig zijn. Of om Dennis Storm te parafraseren: we worden continue overladen met de boodschap om te kopen, meer en iets anders dan we hebben te willen, want dan zijn we beter en worden we gelukkiger. Toch zijn we in de meest welvarende landen het vaakst depressief al dan niet ongelukkig. Als je die continue stroom van méér wil buitensluiten, heb je ook de nodige repetitieve boodschap van minder, rust en vrijheid nodig.

Bij het lezen van het eerste hoofdstuk: Leven alsof je op reis bent, krijg ik meteen weer fire in mijn minimalistische wezen. Zo besluit ik: morgen, doe ik het spel, Ik ga op reis en neem mee.. Alles wat ‘thuis’ blijft gaat uit huis, op marktplaats en instastories. In mijn ideaalbeeld zie ik nu een grote hutkoffer van Louis Vuitton met daarin alleen de crème de la crème van wat ik bezit en verder leegte in huis. In werkelijkheid (zal later blijken) kan ik weinig wegdoen en is de grootste blokkade tussen mij en mijn minimalistische droomhuis mijn onkunde om praktisch in te richten.

Ontspullen is echter niet de kern van het boek. Weg Ermee vertelt over een manier van leven die kalmte en vrijheid schept. Dennis schrijft hoe minimalisme een levensstijl is die gaat over teruggaan naar de essentie. Dat betekent meer dan alleen zwart en witte kleding dragen, spullen weddoen of Scandinavisch design.

Hij schuwt niet om kritisch te zijn over hoe wij onze levensstijl nu inrichten. Zo noemt hij ons smartphone zombies (busted). Een pijnlijke realisatie waar ik liever niet bij stil sta, omdat ik de spectaculairste kleine kinderen heb rondhuppelen waarbij iedere instagramfoto of statusupdate verbleekt. Én toch blijf ik betekenisloos scrollen door plaatjes die niets toevoegen aan mijn leven in plaats van écht aanwezig te zijn in de mooiste tijd van mijn leven. Ouch mama!

De eerste helft van boek beschrijft minimalisme als simplistische levensstijl en hoe we dagelijks relaxed en in vrijheid kunnen leven. In het tweede deel is de schrijver kritisch over onze obsessie met consumeren. Hij doelt op de verleiding die we voelen wanneer we veel kunnen kopen voor weinig. Herkenbaar! Op dat moment hoef je alleen de woorden van Dennis te horen “Kies voor stijl (kwaliteit, minimalisme) in plaats van mode (kwantiteit, koopziekte).”

Dennis heeft het boek doelbewust minimalistisch geschreven. Je leest ‘m binnen twee uur uit en er staat geen woord teveel in. Het boek eindigt met een mooie anekdote over Dennis Storm, zijn vriendin en hun relatie met tijd. Zij deden een experiment dat we allemaal zouden moeten doen, om te ervaren hoeveel leuker en intenser ons leven kan zijn. Als je nu heel nieuwsgierig bent naar wat dat dan is, mooi zo! Het boek moet wat M.o.M betreft namelijk toch op je leeslijstje.

Posted by:motherofminimalists

Online creative Digital editor Mom